Ed
Brubaker i Sean Phillips po raz trzeci zapraszają nas do brutalnego świata
znanego z kart Fatale – komiksu pełnego
pięknych kobiet, życiowych nieudaczników, fatalnych namiętności i pradawnego
zła. Dwa poprzednie tomy rozgrywały się dwutorowo – w latach 50. i 70. ubiegłego
wieku oraz współcześnie w USA. Trzecie zbiorcze wydanie serii przynosi powiew
świeżości – dostajemy cztery zamknięte historie, zaś każda z nich prezentuje inny
gatunek i rozgrywa się w innych czasach, w innym zakątku świata.
Otwierająca zbiór Sprawa Alfreda Ravenscrofta rozgrywa się w Teksasie w 1936 roku. Wielki, stary dom na odludziu, w którym mieszka popadający w szaleństwo pisarz i jego chorowita matka - oto sceneria, w jakiej rozegra się historia przywodząca na myśl pierwsze przygody agentów Biura Badań Paranormalnych i Obrony bądź – sięgając do źródeł – niejedne marzenia i koszmary H.P. Lovecrafta.
Otwierająca zbiór Sprawa Alfreda Ravenscrofta rozgrywa się w Teksasie w 1936 roku. Wielki, stary dom na odludziu, w którym mieszka popadający w szaleństwo pisarz i jego chorowita matka - oto sceneria, w jakiej rozegra się historia przywodząca na myśl pierwsze przygody agentów Biura Badań Paranormalnych i Obrony bądź – sięgając do źródeł – niejedne marzenia i koszmary H.P. Lovecrafta.
Bohaterką Cudownego rodzaju śmierci jest Mathilda
walcząca o przetrwanie w polowaniu na czarownice we Francji w 1286 roku. Inkwizytorskie
stosy rozpraszają mrok, a agonalne krzyki mącą ciszę nocy. Mathilda znajdzie
schronienie w lesie, gdzie u boku jednookiego rycerza będzie starała się wieść
normalne życie.
Na
westernowy szafarz stawiają autorzy w opowieści Wzdłuż najmroczniejszego szlaku. „Black” Bonnie Smith może nie
strzela za dobrze, za to ostrym językiem zawstydziłaby niejednego szewca. Udaje
jej się przetrwać dzięki niesamowitej zdolności wpływania na umysły mężczyzn.
Będzie przemierzać ona Dziki Zachód w towarzystwie Indianina i tajemniczego
sprzedawcy medycznych eliksirów zmierzających do latarni morskiej na środku
pustyni.
Na zachód od piekła
zamyka osadzona podczas II wojny światowej historia O jedno spojrzenie stąd. Powraca w niej znana czytelnikom Josephine.
Uwięziona przez nazistów w Rumunii oczekuje na rytualną śmierć, podczas której
jej dusza zostanie oddana przedwiecznym bogom.
Romansując
z kolejnymi gatunkami Brubaker pokazuje pisarski kunszt. Dziwnie znajoma
ikonografia, archetypiczne postaci, umiejętnie budowany klimat (w czym niebagatelny
udział mają rewelacyjne ilustracje Seana Phillipsa) to atuty, dzięki którym bez
problemu wchodzimy w przedstawione światy. Dzięki zamkniętym fabułom przeskok
między średniowieczem, a Dzikim Zachodem nie wywołuje szoku czy choćby
mrugnięcia zdziwienia. Każda z opowieści dokłada cegiełkę do historii
Josephine. Nie można mówić o wyłożeniu kart na stół – większość pytań ciągle
pozostaje bez odpowiedzi, Brubaker zgrabnie igra z oczekiwaniami czytelnika
jednocześnie zaspokajając jego ciekawość i budząc nieustanne zainteresowanie.
Noir
zanim zyskało miano pełnoprawnego gatunku, było synonimem pewnej estetyki. W Na zachód od piekła doskonale to widać –
fenomenalna, intencjonalnie brudna oprawa graficzna Seana Phillipsa sprawia, że
w Fatale mamy do czynienia nie tylko
z czarnym kryminałem, ale choćby i czarnym westernem. Jego mroczne, sugestywne
rysunki doskonale sprawdzają się w każdej z zaprezentowanych historii potęgując
ich pulpowy charakter.
Jak
nietrudno zauważyć z powyższych akapitów, trzeci tom Fatale odbija od głównego wątku fabularnego skupiając się na
historiach osadzonych w przeszłości. Na pierwszy rzut oka są one luźno
powiązane motywem klątwy, jednak jak nie trudno się domyślić odegrają większą
rolę w dwóch ostatnich tomach serii. Tych – mówiąc szczerze – już nie mogę się
doczekać.
8/10
Dziękuję
wydawnictwu Mucha Comics za udostępnienie egzemplarza do recenzji.
Ostatnio na blogu:
Ostatnio na blogu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz