Dział Edukacji Filmowej Narodowego Centrum Kultury Filmowej od 2017 roku prowadzi cykl warsztatów “Historie Przyszłości”. Ich uczestnicy (m.in. grupy młodzieży szkolnej i studentów) każdego roku rekonstruują polskie filmy - m.in. “Faraona” Jerzego Kawalerowicza, “Psy” Władysława Pasikowskiego, “Golema” Piotra Szulkina czy “Przekładańca” Andrzeja Wajdy.
W efekcie powstały etiudy zainspirowane klasycznymi polskimi filmami, jak i nowszymi dziełami w rodzaju “Monumentu” Jagody Szelc czy “Demona” Marcina Wrony. Czasami parafrazujące konkretne sceny, czasami wchodzące w polemikę z historiami z przeszłości w formie filmowych esejów. “Historie Przyszłości” pozwalają pod okiem profesjonalnych edukatorów, operatorów, reżyserów, oświetleniowców, dźwiękowców i montażystów stworzyć coś nowego, co charakteryzuje wrażliwość współczenych młodych ludzi na bazie kultowych filmów z bogatej historii polskiej kinematografii.
Kultura filmowa jest bogata i dobrze w niej świadomie i aktywnie uczestniczyć. Dlatego Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi dzieli się wiedzą i rozwija kompetencje audiowizualne prowadząc zajęcia dla osób w każdym wieku i na każdym poziomie, które są zainteresowane krytycznym oraz twórczym myśleniem i działaniem. Edukacja filmowa jest w NCKF-ie widziana szerzej (w kontekście kompetencji medialnych, informacyjnych, cyfrowych), pozwala na przełamywanie edukacyjnych schematów, autorskich pomysłach i odważnych eksperymentach.
Program Alfabetyzm filmowy pozwolił na pionierskie badania wiedzy i kompetencji filmowych dzieci i młodzieży. We współpracy z filmoznawcami, medioznawcami i edukatorami filmowymi opracowano Katalog kompetencji audiowizualnych, będący wykazem standardów edukacji audiowizualnej i zawierający sylabusy dla poszczególnych poziomów kształcenia.
W przyszłości w NCKF w Łodzi ruszą Studia Edukacji Filmowej. Powstanie studio fotograficzne, ciemnia i stanowiska do tworzenia animacji. Przestrzeń warsztatów manualnych zostanie uzupełniona przez warsztaty postprodukcyjne ze stanowiskami komputerowymi z profesjonalnym oprogramowaniem do montażu, korekty barwnej i tworzenia animacji 3D. Sala efektów specjalnych, studio telewizyjne, dźwiękowe i hala zdjęciowa to kolejne rodzaje przestrzeni, które pozwolą skoordynować praktyczne działania edukacyjne z wystawami stałymi w rodzaju “Materii kina” czy “Kino Polonii”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz