czwartek, 28 kwietnia 2011
202 - Golden
Zapowiedź komiksu Golden, który w sobotę ślemy na konkursowe Silence festiwalu Ligatura.
Txt: Jan ANONIMOWY GRZYBIARZ Sławiński
Gfx: Norbert RYBB Rybarczyk
piątek, 22 kwietnia 2011
201 - Trailer Człowieka Bez Szyi
Zwiastun najnowszej serii superhero! Powrót zeszytówek w starym, dobrym stylu już na Komiksowej Warszawie!
środa, 20 kwietnia 2011
200 - KOT
Dawno temu napisałem pewien krótki scenariusz, który zgodził się zilustrować Grzegorz "GiP" Pawlak. Przez prawie trzy lata nie mógł się zebrać do narysowania tych trzech stron (ze względu na inne projekty o większym priorytecie), aż w końcu w przeciągu dwóch dni machnął całość. Efekt poniżej. Ostrzegam, to naprawdę stary scenariusz, w którym od napisania nie zmieniałem nic, więc komiks może być ciężko strawny pod względem fabularnym. Przynajmniej rysunki na poziomie!
Na koniec jeszcze swoisty bonus: dwa inne, niewykorzystane projekty pierwszej strony.
Fajnie czasem zobaczyć jakąś swoją starą (i z perspektywy czasu) słabą pracę, by ogarnąć jak duży postęp się zrobiło :)
niedziela, 17 kwietnia 2011
199 - Gjallar w oczach Slo
Jak dla mnie bomba. Rysunek przedstawia jedną z najważniejszych postaci serii - Marę Sigrun.
Co ciekawe, poprzedni fanart (pin-up?) w wykonaniu Marcina Rudowskiego też przedstawiał Marę.
Dalsze fanarty/pin-upy mile widziane.
sobota, 16 kwietnia 2011
198 - KGF 2011 - Blok Komiksowy mini relacja
Dzisiaj miał miejsce pierwszy od wielu lat krakowski konwent komiksowy, zorganizowany przy okazji imprezy KRAKÓW GAME FUSION 2011. Z braku czasu wpadłem jedynie na chwilę, ale i tak było bardzo fajnie.
Miałem okazje być na dwóch spotkaniach (z Gałkiem/Kirkorem i Łukaszem Okólskim) oraz końcówce innego (z Dagmarą Matuszak) i połowie panelu komiksy vs. gry. Wrażenia? Jak najbardziej pozytywne.
Rafał Kołsut fajnie poprowadził oba spotkania w których miałem okazję uczestniczyć jako widz. Zarówno Gałek jak i Klimek mieli sporo do powiedzenia, mówili ciekawie i ogromnie mnie zaciekawili swoim Wiedźminem. Czekam z niecierpliwością. Na wystawie można było oglądnąć kilka artów i nie publikowanych jeszcze w internecie plansz i muszę to powiedzieć - Kirkor w Wiedźminie totalnie NISZCZY. Było też trochę na temat czwartego zeszytu "Epizodów z Auschwitz", innych planach i inspiracjach, technkach rysowania i o niesławnych "Olimpijczykach". Sporo i ciekawie. Super.
Chwila przerwy i spotkanie z Okólskim.
Nie znam Łukasza, ale urzekł mnie swoją osobą. Bije od niego ogromna pasja oraz pozytywna energia. Przez całą rozmowę banan nie schodził mu z twarzy - on po prostu strasznie jara się wydaniem "Scienti", jara się rysowaniem i komiksami. I pokazuje to całym sobą. Bardzo fajnie widzieć i słuchać kogoś tak pozytywnie zakręconego i radosnego. Świetna sprawa.
No i dostałem rysunek.
Kolejnym spotkaniem wg. rozkładu był panel "Komiksy vs. gry". Rafał Szłapa (żałuję, że nie zdążyłem na spotkanie z nim) i Dagmara Matuszak zaczęli bardzo ciekawie opowiadać o zależności między światem komputerowym a komiksowym. Jak mówię - zaczęło się ciekawie, nie wiem jednak jak się skończyło, gdyż zmuszony byłem opuścić w pewnym momencie imprezę.
Mimo, że tłumów nie było, a może właśnie dzięki temu, spotkania miały świetny, (trochę kameralny i swojski) klimat. Przyszli praktycznie sami znajomi. Nawet Kirkor mnie poznał (choć dopiero po chwili, co było dość zabawne) i zamieniliśmy dwa słowa.
Czekając na autobus połknąłem Scientię Occultę. Zajebisty komiks. Brawo Łukasz, brawo Robert.
Żałuję, że nie byłem od początku i nie mogłem zostać dłużej. Trzymam kciuki za podobne inicjatywy w przyszłości.
Zdjęć żadnych nie mam, jeśli jakoweś się pojawią to oczekujcie update'a. A tymczasem Kirkor rysujący Żółwia Ninja z naszego poprzedniego spotkania (chyba 2008).
czwartek, 14 kwietnia 2011
197 - Pogodniejszy Maus
„We Włoszech wszyscy są mężczyznami”
Scenariusz: Luca de Santis
Rysunki: Sara Colaone
Wydawnictwo: Centrala East Cover 2011-03-29
Cena z okładki: 39,90 zł
Pogodniejszy młodszy brat Mausa
Gdy w faszystowskich Włoszech podczas uaktualniania kodeksu karnego w latach 30. ubiegłego wieku proponowano umieścić zapis dotyczący represjonowania homoseksualistów, Mussollini zaprotestował - stwierdził, że nie jest to potrzebne, gdyż „We Włoszech wszyscy są mężczyznami.”. Kłamał . Homoseksualiści (głównie geje, wobec kobiet prawo było łagodniejsze) byli prześladowani już od 1928, zaś w drugiej połowie dekady aż do dnia wybuchu wojny wielu odsiadywało wyroki za „przestępstwa wobec moralności” w odizolowanych obozach dla więźniów politycznych, by ukryć fakt, że w faszystowskim Nowym Rzymie mogli istnieć mężczyźni tak otwarcie pogwałcający swym postępowaniem kult siły i hartu ducha. Do jednego z internowanych na wyspie San Domingo w archipelagu Tremiti w ostatnim okresie zsyłania tam gejów po czterdziestu latach od zakończenia wojny przybywa dwójka dziennikarzy telewizyjnych z pomysłem na reportaż o stosunku dyktatury do homoseksualistów. Antonio Angelicola, zwany „Ninellą” (postać wzorowana na Giuseppie B., więźniu San Domingo , który ujawnia się w posłowiu jako Pepinella), młody i przystojny krawiec z Salerno, zostaje podczas jednego ze spotkań miejscowych gejów w pobliskim lesie aresztowany przez ochotniczą milicję i skazany na izolację „by zdusić rozprzestrzenianie się pederastii”. Po latach, stary, zdziwaczały i zgorzkniały, zgadza się (chociaż nie bez oporów) opowiedzieć swoją historię młodym reporterom. Brzmi znajomo? Powinno. Komiks de Santisa i Colaone jawnie nawiązuje do genialnego „Mausa” Spiegelmana, zarówno konstrukcją (przenikanie się dwóch planów – współczesnego i wspomnień wojennych), jak i motywem wpływu opowiadanej historii na dziennikarzy (dla jednego z nich, który przejawia homoseksualne skłonności, szczególnie), ale i na samego Ninellę, który stopniowo coraz chętniej otwiera się przed towarzyszami podróży na miejsce dawnego uwięzienia. Zgrabne przejścia między fragmentami nagrań, wypowiedziami starego geja i jego retrospekcjami (chociaż te ostatnie są mocno naginane dla uatrakcyjnienia historii – chwilami Antonio ma przed oczyma zdarzenia, w których nie uczestniczył) są zaletą albumu – przemieszanie wątków działa stymulująco na podtrzymanie uwagi czytelnika, chociaż sporo jest sekwencji nużących i zbędnych wypowiedzi. Oczywiście, to stała bolączka komiksu obyczajowego, jednak przy subtelności de Santisa w prezentowaniu emocji niektóre sceny rażą poziomem banału w dialogach . Scenariusz poza prezentacją życia w obozie (zaskakująco lekkiego i przyjemnego dla osadzonych, którzy mogli nareszcie otwarcie okazywać swe skłonności), miejscami sili się na symbolizm i głębszą refleksję – autor wkłada w usta postaci chwytliwe aforyzmy dotyczące ludzkiej kondycji i zagadnień egzystencjalnych, jednak robi to niezgrabnie i na siłę. Na całe szczęście stosuje ten zabieg na tyle rzadko, by nie psuć przyjemności z lektury. Ninella, pomimo niechęci do rozgrzebywania przeszłości, wspomina o pobycie na Tremiti z wyraźną nostalgią – pomimo mrocznych, a nawet krwawych wydarzeń, które stały się jego udziałem. Mój problem z tym komiksem polega na tym, że jak na publikację historyczną zawiera znikome ilości danych, zaś jak na dzieło psychologiczne lub obyczajowe ma zbyt schematycznych bohaterów (co widać zwłaszcza w postaciach mieszkańców San Domingo, kreślonych na podobieństwo obsady melodramatu – pociągający łajdak, krewki wesołek, oślizgły szpicel , niewinny chłopiec czy szlachetny żołnierz). Mimo tego jednak opowiada zajmującą (chociaż bardzo prostą) historię, kapitalnie zarysowuje relacje pomiędzy bohaterami (zarówno tymi z przeszłości, jak i w czasie teraźniejszym) no i ma fantastyczną szatę graficzną. Stylizowane na stare, pożółkłe fotografie rysunki Sary Colaone fenomenalnie wprowadzają w klimat, a delikatne i nieliczne naleciałości estetyki mangowej szybko przestają przeszkadzać w rozkoszowaniu się minimalistycznym kunsztem rysowniczki.
Grim.
sobota, 9 kwietnia 2011
196 - Kraków GAME FUSION 2011 - Blok Komiksowy
KIEDY? 16 kwietnia · 11:00 - 19:00 |
GDZIE? Zespół Szkół Specjalnych nr 10 im. Św. Mikołaja (Spotkania) oraz oraz pawilon Dydaktyczno-Sportowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (sprzedaż) Lubomirskiego 21, sala 35, III Piętro ( Szkoła), Rakowicka 27 ( Pawilon) |
CO? W ramach bloku komiksowego; Spotkania z autorami, wystawa prac a także konkurs! Będzie również możliwośc zakupienia komiksów w dość przystępnych cenach. Program: Wszystkie spotkania: Zespół Szkół Specjalnych nr 10 im. Św. Mikołaja, Lubomirskiego 21 – sala 35, III piętro ... W pawilonie Dydaktyczno-Sportowym Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie ( Wejście przy Rakowickiej 27) Będzie można też przez cały czas trwania Game Fusion zakupić komiksy autorów i wydawnictw biorących udział w imprezie. 11:00 - otwarcie 11:20 - Rafał Szłapa, autor i wydawca komiksu "Bler" Dlaczego odrzucił lukratywną propozycję z "Arcana comics" i "Kultury Gniewu" i kto dba o fryzurę Blera? Te i inne pytania będzie można mu zadać samemu, o ile sam wcześniej na nie nie odpowie. 11:55 - Andrzej Rabenda, wydawnictwo Post. Andrzej opowie o swoim wydawnictwie, a także odpowie na pytania dlaczego Maus jest komiksem, który w Polsce wciąż jest pożądany w każdej ilości i kiedy wyda ostatni tom Corto Maltese, (jak również wszystkie pozostałe). 12:30 - Dagmara Matuszak, kiedyś autorka komiksów, potem graphic novels a obecnie ilustratorka i twórca okładek. Czy rzeczywiście już nigdy nie zrobi komiksowej planszy i jak układała się jej współpraca z niejakim Neilem Gaimanem, popularnym w niektórych kręgach autorem. 13:05 - Michał Gałek i Arek Klimek opowiedzą o mającym ukazać się już niebawem nowym i prawdopodobnie najlepszym albumie z Wiedźminem w roli glównej, którego są autorami. Być może wspomną również o innych swoich przedsięwzięciach komiksowych. 13:45 - Łukasz Okólski, młoda krew! Rysownik wydanego na dniach komiksu Scientia Occulta w bezprecedensowy sposób, kilkoma celnymi pociągnięciami przedstawi kulisy powstania swojego najnowszego dzieła. 14:30 - O tym, jak to się stało, że branża eletronicznej rozrywki tak często czerpie z komiksów i dlaczego robi to pełnymi garściami, na spotkaniu Gry vs Komiksy Dagmara Matuszak i Rafał Szłapa, jeśli nie znajdzie się nikt więcej, porozmawiają, a być może nawet pospierają się ze sobą na temat komiksów i gier. 15:35 - Joanna Karpowicz, autorka malarskich komiksów "Szminka" i "Jutro będzie futro" Obowiązkowe spotkanie dla wszystkich fanów niezapomnianych prac Joanny. Kiedy możemy spodziewać się jej ponownego szturmu na komiksowe półki, o tym wszystkim i nie tylko na spotkaniu z autorką. 16:10 - Łukasz Ryłko autor niezapomnianego komiksu "Śmiercionośni", a także znakomity ilustrator opowie o swojej działalności i być może dowiemy się także, kiedy ukaże się jego kolejny topowy komiks. 16:45 - Artur Wabik, wydawnictwo Atropos Trzeci wydawca goszczący na tej imprezie i zarazem właściciel galerii oraz producent komiksowy. Czy prowadzenie galerii jest ciekawsze od wydawania komiksów i jakie warunki należy spełnić, żeby profesjonalnie produkować komiksy, o tym między innymi opowie Artur. 17:30 - Na zakończenie bloku komiksowego odbędzie się konkurs z nagrodami. Zadaniem biorących udział będzie ułożenie historii przy pomocy rysunków wybranych z puli specjalnie przygotowanych komiksowych kadrów oraz opatrzenie ich oryginalnym tekstem. W zależności od zainteresowania pociągniemy zabawę "do ostatniego kadru"! 18:30 - Zakończenie bloku komiksowego. Łzy, kwiaty i podziękowania. |