> expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

czwartek, 22 grudnia 2022

Rodzice chrzestni z Tokio [Satoshi Kon] - wrażenia

Specjalnie odkładałem w czasie seans "Rodziców chrzestnych z Tokio" Satoshiego Kona, żeby film obejrzeć w okolicy świąt. Jakie było moje zdziwienie, gdy się okazało, że w połowie grudnia produkcja zniknęła z biblioteki Netfliksa. Nie ma to jak usuwać film o Bożym Narodzeniu z biblioteki tuż przed Bożym Narodzeniem, brawo, Netflix! Ale już mniejsza z tym.


Co najważniejsze - seans okazał się całkowicie spełniać moje oczekiwania. Lubię Kona za "Paprikę", "Perfect Blue" i komiks "Opus" (reszta tytułów do nadrobienia), ale to właśnie "Rodziców chrzestnych z Tokio" obejrzałem z największą przyjemnością.

47 strun, część 1 - recenzja

„47 strun” to bez wątpienia najbardziej ambitny komiks w dotychczasowej karierze Timothé Le Bouchera, twórcy „Pacjenta” oraz „Dni, których nie znamy”. Francuski autor znów bierze na tapet różne oblicza ludzkiej psychiki i trudności w kontaktach międzyludzkich, a następnie ubiera jej w gatunkowy kostium thrillera. Jego dzieło jest wielowątkowe oraz wyraźnie obszerniejsze od pozostałych. Tom „47 strun” jest o niemal 100 stron większy od i tak już opasłego „Pacjenta” – a to zaledwie pierwsza część historii.


środa, 21 grudnia 2022

Sandman. Uwertura - recenzja

Decyzja o wydaniu “Uwertury” – prequela komiksowej serii “Sandman”, który najlepiej czytać po zakończeniu przygody z podstawowym cyklem – w grudniu 2022 może dziwić. Wszak równolegle dostajemy wznowienia głównej serii, które doszły dopiero do tomu siódmego (wydanego w listopadzie). Komiks się jednak ukazał, więc kto jest zdany na wznowienia serii to teoretycznie jest skazany na jego przeczytanie między tomami siódmym i ósmym, którego w nowej edycji na rynku jeszcze nie ma.


Venom, tom 3 [Donny Cates] - recenzja

Donny Cates wydaje się tym gościem, który za dzieciaka chłonął komiksy i sam wymyślał historie z superbohaterami, a jako dorosły odkrył talent, który pozwolił mu przenieść dawne fantazje do swoich scenariuszy. Czytając jego prace, pojawiają się wypieki na twarzy i ekscytacja podobna do tej, jaką miałem podczas lektury przygód Avengers i New Warriors w TM-Semicowych Mega Marvelach.


poniedziałek, 19 grudnia 2022

X-Men. Punkty zwrotne – Masakra mutantów - recenzja

Po trylogii „Mesjasza” seria „X-Men: Punkty zwrotne” cofa nas do drugiej połowy lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku. „Masakra mutantów” była pod wieloma względami przełomem w historii wychowanków profesora Charlesa Xaviera. W jej wyniku skład drużyny uległ znaczącej zmianie. Przede wszystkim jednak bohaterowie spod znaku „X” po raz pierwszy zmierzyli się z wrogiem tak bezwzględnym i okrutnym.


wtorek, 13 grudnia 2022

W głowie Sherlocka Holmesa, tom 1: Sprawa skandalicznego biletu - recenzja

Komiksowe wariacje na temat przygód detektywa z Baker Street nie należą najczęściej do najbardziej udanych. Ani pod względem wykorzystania medium ani pod względem opowiadanej historii nie są czymś więcej niż tylko “fanfikami”, tworzonymi bez większej inwencji. Jednak Cyryl Liéron i Benoit Dahan, twórcy komiksu “W głowie Sherlocka Holmesa. Sprawa skandalicznego biletu” mają swój własny pomysł na wyjątkowe ukazanie śledztwa legendarnego detektywa.


poniedziałek, 12 grudnia 2022

Kajko i Kokosz. Złota kolekcja, tom 5 i Luc Junior - recenzja

W listopadzie na sklepowe półki trafiły dwa twardookładkowe wydania klasycznych komiksów humorystycznych dla dzieci. Pierwszy z nich to kolejny tom Złotej Kolekcji - kompletnego, zbiorczego wydania przygód Kajka i Kokosza autorstwa Janusza Christy. Drugi natomiast zbiera nigdy nie wydane po polsku komiksy Rene Goscinnego i Alberta Uderzo (twórców “Asterixa”) o Lucu Juniorze.
 

Nieśmiertelny Hulk. Tom 2 - recenzja

Och jej, jak ja współczuję niczego nieświadomym malcom, którzy zachęceni pierdołowatym Bannerem z filmów Kinowego Uniwersum Marvela sięgnęli po „Nieśmiertelnego Hulka” Ala Ewinga. Brytyjski scenarzysta odmalował przygody jadeitowego olbrzyma w sposób, którego nie powstydziłby się David Cronenberg. Starsi czytelnicy będą bawili się dobrze, ale młodszych lektura może nieco straumatyzować.


Rorschach [Tom King, Jorge Fornés] - recenzja

Wejść w buty Alana Moore’a i nie wywinąć orła na pierwszym zakręcie to prawdziwa sztuka. Tomowi Kingowi, scenarzyście albumu “Rorschach” się ona udaje. King nie tylko z taneczną gracją śmiga w butach legendarnego poprzednika, ale również proponuje kilka własnych kroków. Jego “Rorschach” to album ciekawy, nie żerujący na sławie poprzednika, ale budujący własną historię w oparciu o kilka elementów znanych z oryginalnych “Strażników”.


środa, 7 grudnia 2022

Persepolis [Marjane Satrapi] - recenzja

To już trzecie polskie wydanie „Persopolis”, autobiograficznego komiksu pochodzącej z Iranu Marjane Satrapi. Pierwsze, dwutomowe, ukazało się w 2006 roku, jeszcze przed premierą opartego na powieści graficznej filmu pod tym samym tytułem, wyreżyserowanego przez autorkę pierwowzoru i Vincenta Paronnouda. Sukces adaptacji pomógł serii wejść do klasyki komiksu. Dzięki powrotowi „Persopolis” do księgarni możemy nadrobić kolejną krępująca zaległość lub sprawdzić, czy dzieło Satrapi przetrwało próbę czasu.


wtorek, 6 grudnia 2022

Venom: Zabójczy obrońca - recenzja

Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku nie były – delikatnie ujmując – najlepszych okresem dla komiksu superbohaterskiego. Jednak to dzięki historiom z tego okresu wielu polskich czytelników poznało swoich ulubionych zamaskowanych mścicieli. Venom, istota powstała z połączenia skompromitowanego dziennikarza Eddiego Brocka i kosmicznego symbionta, jest szczególnym przypadkiem. Dzięki wydawnictwu TM-Semic mogliśmy śledzić jego początki w uniwersum Marvela i powolną ewolucję ze złoczyńcy w antybohatera.